onsdag 15 december 2010

ROBIN RAPPORTERAR: Nielsen Park & Parsley Bay

Ännu en dag med vackert väder. Vad gör man? Vi hade kunnat dragit till Coogee Beach, som vanligt, men nej... Inte om jag fick bestämma. Eftersom nästan alla var lediga tänkte jag att vi kunde hitta på nåt nytt.

Frågade då min australiensiske vän Dan efter tips på sköna ställen. Han rekommenderade då Nielsen Park och Parsley Bay som ligger långt norr om Bondi. Resan dit tog ganska lång tid, särskilt som att staden var lite mer packad än vanligt då Sydney hade fått finbesök från staterna. Oprah, ni vet den svarta tjejen med mycket deg, hade intagit Sydney Opera House och således var Circular Quay avstängt (dit bussarna vanligtvis går). Plus att det var nån idiot som hade krockat in i en buss som gjorde att vår buss mot Vaclause (där ställena ligger nära) vart försenad.

Anyhow, en 45-minuter eller något sånt busstur senare var vi framme vid Vaclause Heights. Därifrån fick vi gå en bit innan vi mötte vår första destination - Shark Bay.

Utsikten från Nielsen Park

Shark Bay i Nielsen Park

Shark Bay var en riktigt fin, liten strand med både ett hajnät (eller nåt) och ett mysigt litet café på sidan om. Väldigt stämningsfull plats utan särskilt mycket turister. Var däremot mycket barnfamiljer där så det var trots turisttorkan ganska livat.'

Vi stannade där och käkade lite grand innan vi begav oss vidare mot nästa destination: Parsley Bay.

Där hittade vi ett häftigt litet vattenfall, och Lovisas skarpa judeögon såg även en tjugolapp glimra där uppe i vattenfallet. "DEN MÅSTE JAG HA!" tänkte hon, självklart. Och så var vi tvungen att ta ner den (och självklart splitta på den eftersom alla vi är judar). Hur det gick? Se videon nedan. Vi filmade det självklart. (Och jag kan också passa på att nämna att det kanske inte ser så farligt ut, men när vi lyfte upp Maria på stenen så stod vi på en stenkant med ett hål nedanför oss - så man kan med ganska mycket överdrift säga att det var livsfarligt).


Parsley Bay kändes annars som typ paradiset för mig. Det hittills häftigaste stället jag varit på i Sydney. En jätteliten strand där det knappt var några människor över huvud taget, med en bro typ hundra meter från stranden därifrån man kan hoppa om det är högt vatten (vilket det tyvärr inte var när vi var där - så vi hoppade aldrig).

Vi såg dessutom en ödla, se nedan, och en livs levande krabba vid vattnet. Bara sånadär småsaker som gör att det verkligen känns att vi är långt, långt ifrån Sverige.

Parsley Bay

Ödla vid Parsley Bay

Joni våldtar tjejer vid Parsley Bay


Joni, Anna, Robin vid (eller i) Parsley Bay

Parsley Bay

Anna splashar mig och Joni utan förvarning :'(

Peddo-Johnny och Peddo-Robert jagar efter Lill-Lojsan

Efter Parsley Bay tog vi bussen in till stan igen, och när tjejerna försökte få en glimpse av Oprah, vilket de självklart inte fick, tog jag och Joni en god pizza på Domino's.

$6 pizza på Domino's.

Efter pizzan drog vi självklart hem, och då var ju problemet att jag hade glömt nyckeln och tjejerna fortfarande var kvar i stan. Vi gick då runt i Randwick Junction (centrum) på bl.a. en kinesaffär där de hade massa häftiga saker. Bl.a. chilinötter, vilket annars är väldigt ovanligt att hitta i "vanliga" affärer här nere (jag vet, det är sjukt). Iofs inte så häftigt just det, men jag köpte å andra sidan en blåbärsfanta som är lite mer häftigt. FYI: Den smakade blåbär.

Och eftersom jag i princip har varit nykterist i två dagar så ville jag fortsätta på det spåret och orkade inte följa med ut. Joni följde dock med Maria och Sigrid ut, och kom tillbaka med minnesluckor som vanligt. Bäst på fest? Typ det!

Tydligen fick Joni fladdermusskit på sig igår också. Men det får han själv berätta om.

Ikväll? Vodkakväll.

XOXO till mina nära och kära där hemma.

Robin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var 20-lappen äkta?

Och vilka snygga tjejer! Var hittade ni dom?

Robin sa...

Den var så äkta den kunde bli!

Vi hittade dom på gatan. :)